donderdag 7 mei 2015

Het Juridisch Loket beperkt open


Mogelijkheden voor juridische bijstand voor mensen die geen dure advocaat kunnen betalen worden steeds meer ingeperkt. De hulpverlening op dat gebied verschraalt sterk. Dat blijkt bijvoorbeeld uit onderstaand recent bericht van het juridisch loket. Ook het aantal pro deo advocaten in de sociale advocatuur neemt af. Veel gemeenten bezuinigen op het sociaal raadsliedenwerk. In hun plaats komen hulpverleners die sterk gebonden zijn aan de bezuinigingsdoelstellingen van de overheid, bijvoorbeeld degenen, die de 'keukentafelgesprekken' moeten voeren op basis van de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Daarnaast worden vrijwilligersspreekuren zoals van vakbonden en zelforganisaties steeds meer belast omdat de officiele instanties zoals het Juridisch Loket naar deze spreekuren verwijzen. Dat kost geen geld. Zo worden de problemen afgewenteld op de vele vrijwilligers, die vaak dagelijks in touw zijn om de ergste problemen op te lossen. De afwentelingspraktijken van de overheid op de 'participatiesamenleving' in beeld.  Het is schandelijk dat een juridisch loket dat bedoeld is voor mensen met weinig inkomen 25 cent per minuut vraagt als je belt. Er zijn ook veel klachten over. Door het sterk verschralende aanbod van hulpverlening moet je lang wachten. Het is geen uitzondering als er bij het loket 10 wachtenden voor je zijn. En al die tijd dat je wacht moet je betalen. Zo past wat ooit via de Bureau's voor Rechtshulp bedoeld was als onafhankelijke ondersteuning van mensen die het moeilijk hebben in de strategie van incasso-bureau's, deurwaarders, en anderen om geld te verdienen aan mensen met financiele problemen. Zo komen die mensen nog dieper in de put in plaats van dat ze worden geholpen.

Bericht van het Juridisch loket:



Beste netwerkpartner,

 

Vaak stuurt u klanten met een juridische vraag door naar het Juridisch Loket. Dank hiervoor.

We hebben belangrijke informatie voor u over de wijziging in onze dienstverlening.

 

Het Juridisch Loket wijzigt de openstelling. Per 11 mei 2015 bieden wij één- of  tweemaal per week gedurende twee uur een inloopspreekuur aan.

Op onze website vindt u de inloopmogelijkheid per vestiging. Deze beperkte openstelling is alleen bedoeld voor kwetsbare rechtzoekenden, voor wie telefonisch contact door persoonlijke omstandigheden of door kostenoverwegingen een te hoge drempel is.

 

Eerst bellen voor persoonlijk juridisch advies

We adviseren u om klanten die een persoonlijk juridisch advies nodig hebben, eerst te laten bellen.

Onze juristen zijn bereikbaar op werkdagen van 9:00 – 18:00 uur via 0900-8020 (€0,25 p/m).

Als het noodzakelijk is, nodigen we de klant uit voor een afspraak op de vestiging.

Daarnaast vinden zij handige informatie, tips en voorbeeldbrieven op onze website www.juridischloket.nl.

Pas als bellen geen optie is, kunt u hen wijzen op het beperkte inloopspreekuur.

 

Wrb-gerechtigden

Onze dienstverlening is alleen bedoeld voor mensen die vallen onder de normen die staan beschreven in de Wet op de Rechtsbijstand (Wrb).

We geven geen advies aan ondernemers, werkgevers en verhuurders.

 

Heeft u vragen hierover dan kunt u contact met ons opnemen per email communicatie@juridischloket.nl

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.